Jotain mitä tehdä – ASKELMAT-valmennuksen kokemuksia

22.3.2023

ASKELMAT – Askel askeleelta osallisuuspolku Päijät-Hämeessä -hankkeessa etsittiin ratkaisuja 18–29 -vuotiaiden nuorten työ- tai opiskelupolun löytämiseksi niiden nuorten osalta, joilla työllistyminen ei ole mahdollista ilman pitkäjänteistä ja kokonaisvaltaista työ- ja toimintakyvyn tukemista.

Valmennuskokonaisuuden tavoitteena on ollut kehittää nuorten työelämätaitoja ja kyvykkyyttä edetä askelmalta toiselle ja työelämään. Kokonaisuus sisälsi Dilassa toteutetun yksilövalmennuksen, Harjulan ryhmävalmennuksen sekä LABin järjestämiä yhteiskehittämisen työpajoja.

Pilotoinnin pohjalta tuotettiin yksilö- ja ryhmävalmennuksen malli. Jokainen valmennusryhmä muodosti omanlaisensa yhteiskehittämisprosessin, jossa toistuivat mallin vaiheet:

– Kutsu mukaan yhteistyöhön
– Tavoitteiden määrittäminen – Miksi olet mukana
– Yhteisen päämäärän määrittäminen – sitoutuminen
– Konkreettisesti mitä tehdään ja miksi
– Toimintavaihe
– Arviointi – Yhteinen vastuu – Suunnan tarkistus
– Valmennuksen jälkeen

Valmennusta ei tarjottu osallistujille valmiina, vaan se rakennettiin kunkin ryhmän kanssa yhdessä nuorten toiveisiin ja aloitteisiin perustuen. Työelämätaitoja harjoiteltiin yhdessä arvioiden, kehittäen, vastuuta jakaen ja reflektoiden. Tarkoitus oli mahdollistaa yhdessä oppimista, omien vahvuuksien tunnistamista ja hyödyntämistä. Valmentajan roolissa keskeisintä oli kuljettaa valmennusprosessia ja huolehtia toiminnan turvallisuudesta, tavoitteensuuntaisuudesta sekä rakenteesta, joka kannustaa osallistumaan ja vaikuttamaan.

Valmennuksiin osallistui hankkeen aikana yhteensä 42 nuorta (tavoite 50). Nuoret määrittivät yhdessä valmentajan kanssa keskustellen itselle sopivimman tavan hyödyntää valmennuskokonaisuuden osia. Ryhmävalmennukset toteutettiin non-stop periaatteella käynnistyvin pienryhmin, jotka kestivät kukin noin viisi kuukautta. Tämä vastasi yhteiskehittämisessä nuorilta nousseeseen toiveeseen sujuvista siirtymistä palveluiden välillä ja lyhemmistä odotusajoista uuden palvelun alkaessa.

Osallistujien poluista ja tavoitteista koottiin tietoa osana kehittämistä. Osa oli aktiivisesti hakeutumassa avoimille työmarkkinoille, osalle ajankohtaisempaa oli esimerkiksi työkokeilu tai kuntouttava työtoiminta. Osa nuorista oli polullaan vaiheessa, jossa tulevaisuuden suunnitelmat olivat hyvin avoimia ja työelämävalmiuksia lähdettiin harjoittelemaan arjen sujuvuuden ja oman hyvinvoinnin kautta.

Keskeisimmiksi tarpeiksi nuoret nostivat valmennukseen hakeutuessaan sosiaaliset tilanteet, tulevaisuuden suunnitelmien selkiytymisen, arjen rytmittämisen sekä jonkin muun kuntoutumisprosessin tukemisen. Opiskelun ja työllistymisen omaksi tavoitteekseen valmennuksen alussa nosti 13 nuorta. Alkuvaiheen tavoitteet ja toiveet osoittavat sen, kuinka erilaisissa tilanteissa nuoret valmennuksen aloittivat. Kaikilla opiskeleminen tai työllistyminen on kuitenkin ollut jonkin aikavälin toive ja tavoite; polku päämäärään on vain jokaisella hyvin erilaisessa vaiheessa.

Ryhmävalmennuksessa hyödynnettiin myös jatkuvan toiminnallisen arvioinnin välineenä Fiilismittaria, joka muotoiltiin yhdessä ensimmäiseen valmennusryhmään osallistuneiden nuorten kanssa. Fiilismittarin avulla harjoiteltiin arvioinnin lisäksi oman mielipiteen ilmaisemista, vastuun jakautumista ja sen yhteistä kantamista ja vaikuttamista. Yhdessä sovittiin, kuinka asteikon tuloksia tulkitaan ja kuinka toimintaa muutetaan fiilismittarin laskiessa. Huomiota kiinnitettiin myös korkeisiin fiilismittarilukemiin ja tämän tyyppistä toimintaa yleensä päädyttiin lisäämään.

Osallistumisesta koettua hyötyä selvitettiin palautekyselyillä. Vastauksissa korostui sosiaalisten taitojen kehittyminen ja sosiaalisissa tilanteissa vahvistuminen, omien suunnitelmien selkiytyminen, tekemisen mielekkyys, inhimillinen kohtaaminen ja kannustus, konkreettinen tieto erilaisista mahdollisuuksista sekä palveluohjaus. Kaikki vastanneet sanoivat, että valmennusjaksolle osallistuminen kannatti.

 

Aino Hoskola & Erno Hokkanen, ASKELMAT -hanke

Tutustu työkirjaan: Matkalla osallisuuteen – Osallistumisen edistämisen menetelmiä nuorten aikuisten kanssa työskenteleville

 

Tällä hankkeella haettiin osaltaan ratkaisuja erilaisiin haasteisiin, kuten esimerkiksi alueen korkea nuorisotyöttömyys, kohtaanto-ongelma, täsmätyökyisten työllistymiseen tarvitsema tuki ja kolmannen sektorin työllisyyttä tukevien palveluiden profiilin terävöittäminen.

Hankkeessa selkiytettiin täsmätyökykyisten, työelämän ulkopuolella olevien nuorten palvelupolkuja ja kehitettiin kolmannen sektorin palvelukokonaisuutta ja yhteistyöverkostoja työllistymisen tueksi.

Yksilö- ja ryhmävalmennusten lisäksi hanke mm. järjesti yhteiskehittämisen työpajoja nuorille ja työllisyyttä edistäville toimijoille ja jakoi tietoa täsmätyökyisten tukemisesta ja työllistämisestä alueella.

Hanke toteutettiin ajalla 1.5.2021-31.3.2023, päätoteuttaja oli LAB ammattikorkeakoulu, osatoteuttajana Harjulan lisäksi Lahden Diakoniasäätiö DILA. Hanketta rahoitti Euroopan sosiaalirahasto ESR, Lahden kaupunki ja toteuttajat. harjulan.fi/askelmat/