Harjula Opinto-ohjelma 2021-2022

TAIDE- JA TAITOAINEET L I I KUNTA J A T ERVE YS 32 Nia – tanssin iloa (syyskausi) UUSI (830181) 8.9.2021–1.12.2021 ke klo 17.30–18.30 12 kertaa / 50 € virtuaaliluokka Hanna UusiProsi Nautitaan kokonaisvaltaisesti hyvää tekevästä tanssillisesta liikuntalajista. Opitaan liikkumaan rennosti aistimus edellä ja parannetaan kehotun- temustasi vähitellen, yksinkertaisen liikekielen kautta. Vahvistetaan koko kehoamonipuolisella liikkeellä ja tutkaillaan turvallisesti myös tanssin ilmaisuvoimaa vaihtelevan musiikin houkutte- lemana. Voit säädellä itse, miten kuormittavan tunnista haluat, fuusiolajina monipuolisuus on kuitenkin taattu! Nia on somaattinen liikuntalaji, jossa yhdistyy voima, leikkisyys ja mielenrauha. Nia on fuusiolaji, joka ottaa vaikutteita tans- sista, kamppailulajeista ja tietoisen liikkeen menetelmistä. Tunti rakentuu yksinkertaisen koreografian ympärille, jonka kanssa vuorottelee vapaampi liike. Yksittäinen tunti onmm. loistava stressinpurkaja, pidemmän harjoituksen myötä kehotietoisuus paranee, millä on laajalle kantavat vaikutukset. Laji sopii kaikille, sillä harjoituksen kuormittavuus on säädeltävissä kevyestä inten- Nia Moving to Heal – paremmin UUSI voimisen taito (syyskausi) (830180) 8.9.2021–1.12.2021 ke klo 16.15–17.15 12 kertaa / 50 € virtuaaliluokka Hanna UusiProsi Tunti luo hyvää oloa lempeällä, rauhallisella ja silti monipuolisilla liikkeillä. Opi kuuntelemaan oman kehosi aistimuksia ja soveltamaan liike aina itselle sopivaksi. Harjoitukset parantavat toimintakykyä (mm. voima, vakaus, liikkuvuus) ja kehotietoisuutta sekä tarjoaa sopivasti myös leikkisyyttä ja tanssillisuutta. Oleellisinta on liikkeestä nauttiminen sekä paremman olon luominen; Kokonaisuus on eheyttävä. Nia Moving to Heal -tunti kehitettiin erityisesti toipilaille, eli kurssi sopii loistavasti kaikille, jotka kaipaavat hyvää tekevää liikettä, mutta ei liian intensiivisesti. Tunti antaa kenelle tahansa mahdollisuuden rauhalliseen kehon ja mielen kokonaisvaltaiseen kuulosteluun, musiikkiliikun- nasta nauttimiseen ja paremmin voimiseen. Ei vaadi aikaisempaa osaamista. Tunnille tarvitaan mukavat vaatteet ja liikkeet suoritetaan paljain jaloin. Kurssi järjestetään live-tunteina ja tunnin nauhoite on käytettävissä vuorokauden ajan. siiviseen. Aikaisempaa kokemusta tai osaamista tanssista ei tarvita. Tunnille tarvitaan mukavat vaatteet ja liikkeet suoritetaanpaljain jaloin. Kurssi järjestetään live-tunteina ja tunnin nauhoite on käytettävissä vuorokauden ajan. MIND & BODY -LAJIT Mindfulness arjen tukena UUSI (lyhytkurssi) (830182) 8.9.2021–20.10.2021 ke klo 8.00–9.00 7 kertaa / 26 € Harjula-keskus, liikuntasali Mari Pynnönen Kurssilla perehdytään mindfulness-harjoit- telun perusteisiin ja opitaan keinoja siihen, miten mindfulness-harjoittelun avulla voi- daan löytää tietoisempi tapa toimia, parantaa keskittymiskykyä, oppia tunnistamaan omia stressitekijöitä sekä löytää keinoja opiskelusta ja työstä palautumiseen. Opintojaksolla tehdään monipuolisesti erilaisiamindfulness-harjoittei- ta, ja saadaan vinkkejä, miten harjoittelua voi yhdistää arkisiin tilanteisiin niin työssä kuin vapaa-ajalla. Mindfulness-harjoitteet tehdään pääosin paikallaan ollen; istuen, seisten tai makuulla. Tunnille mukaan lämmin vaatetus ja halutessa myös oma viltti. Mindfulness (830183) 6.9.2021–29.11.2021 10.1.2022–11.4.2022 ma klo 19.00–19.30 25 kertaa / 59 € virtuaaliluokka Riitta Koukkari Mindfulness tarkoittaa läsnäoloa omassa kehossa ja tässä hetkessä. Se on meille luon- tainen tila, mutta on mahdollista, että joskus unohdamme sen ja alamme elää enemmän menneessä tai tulevaisuudessa. Tässä hetkessä kaikki on hyvin. Tunnilla pyritään löytämään erilaisia tapoja olla läsnä, myös kevyen liikkeen kautta. Mindfulness-harjoitus lisää tutkitusti elinvoimaa ja elämäniloa. Mindfulness voi olla avuksi masennuksen, ahdistuksen, stressin ja kivun lievittämisessä, mutta se voi myös olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään. Katso palautumisen kurssi sivulta 19.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDM0Mw==